TTM-es beszámoló

Pintér Zoltán képe

ÚTIKÉPEK A TTM 2016. 09. 30. – 10. 02. közötti tanulmányútjáról

Ezen a hét végén a Felvidékre, az egykori Gömör- és Kishont vármegye területére látogattunk el. Útitervemet két fő központi látnivalócsoport köré szerveztem ezen a kevéssé ismert és ritkábban látogatott vidékre. A Rőcei-hg. két jelentős természeti objektuma a Hrádek-hegyben rejtőző ochtinai aragonitbarlang és az egykori vasércbányákkal átlyuggatott Vas-hegy az egyik, míg az utunkba eső, de a főbb utakról félreeső 12.-13. szd.-i templomok képezték a másik csoportot.

A szombat reggeli indulás után Somoskőújfalunál átkelve a határon először a Nógrádi-medence keleti hullámos vidékén, majd az Osgyáni-hát keresztezése után a Gömör-medencében jártunk. A főút áthalad a Rima mellékfolyóinak völgyein és a köztük emelkedő völgyközi hátakon, a Rőcei-hg. andezitbreccsa és tufa borította déli magaslatainak lábánál. Tornaaljánál az egyre szűkülő Murány völgyében haladtunk Süvetéig. Itt a falu feletti dombon emelkedő, fallal övezett rotundát tekintettük meg, sajnos csak kívülről, mert bejutni csak falmászóknak lehet. A külsőleg elhanyagoltnak látszó 13. szd.-i lizénás körtemplom freskókat rejt. Az innen mintegy 6 km-re lévő Jolsván álltunk meg. A 19. szd.-ban szebb napokat megélt kisváros elég elhanyagolt, lepukkant állapotban van, pedig ritka szép klasszicizáló épületekkel dicsekedhet. Ezek közül a néhai Kohány-Coburg kastély emelhető ki, mely méltatlanul lepusztulva emelkedik két emeletével, márványlépcsőházával a város közepén. Az összképen meg csak ront a csehszlovák időkben eléje helyezett II. vh.-s ágyú és hősi emlékmű. A városka a 19. szd.-ban a vármegye legiparosodottabb települése volt, 600 önálló iparosával, 18 céhével. Ezek közül különlegesnek számított az itt művelt kolompkészítés. A nagyipart a magnezit bányászata képviselte. Innen 8 km-re van az aragonitbarlang, melynél a 12 ó 30 p-es csoportindítást majdnem lekéstük. Elértük, de mégsem mehettünk be, mert már megtelt a létszám. A rendkívül barátságos pénztárosnő elintézte, hogy 13 ó 05-kor külön nekünk a „minicsoportnak” indítanak egy túrát, így nem kellett másfél órát várnunk, ráadásul magyar nyelvű vezetést kaptunk. A barlang a Világörökség észe 1995 óta. Felfedezését a vasérckutatásnak köszönheti. 1954-ben kutatóvágat kihajtásakor fedezték fel. Különlegessége képződményeinek szépségében rejlik. A mennyezeten bokrokban tekergőző aragonit csövecskék képződéséhez sokféle és különleges feltételek kellenek. Ebben rejlik ritkaságuk, formáiban szépségük. Mintegy 400 millió éves fillit kőzetbe zárt márványlencsékben oldódtak ki azok az üregek, melyekben Mg és Sr tartalmú oldatok hatására képződött az aragonit ásvány. A fillitből gyéren szivárgó víz biztosította, hogy a csepp ne csepegjen le, hanem mésztartalma a csövecske végén váljon ki mikrokristályos aragonitként. A mikroformák mellett az üregek oldásos felszínformái is gyönyörűek. A barlanglátogatás végén a fogadóközpont előteréből vethettünk pillantást a Rőcei-hg. szép vonulataira. A közeli Vas-hegy térségében a bányászatáról és kohászatáról egykor jelentős Gömörrákos hegyoldalban épült szép freskós templomát tekinthettük meg immár belülről is. A templom belső állapota rontja az összképet, amennyiben a kulcsos néni szerint legalább 20 éve bútorzat nélkül állvánnyal, festékes edényekkel restaurálás megrekedt állapotában van. Valahogy a kilátástalanság érzése fogja el az embert a szép fekvésű településen, ahol nagy a munkanélküliség. Az egykori vasérckohászat szép ipartörténeti emlékét tekinthettük meg a településhez tartozó Szirkvörösvágáson. Egy viszonylag jó állapotban lévő kövekből felépített kohó őrzi 1817 óta az egykori pezsgő ipari élet emlékét. Szép hegyvidéki úton értük el Nyustyánál a Rima völgyét. Rimaszombat közelében Orlajtöréken zártuk a napot az ottani kazettás mennyezetű református templom meglátogatásával.

Október 2-án de. Nemti határában a Morgó-gödör, a Kőbánya-hegy és a Leány-kő megtekintésével zártuk a TTM őszi terepi alkalmát, igyekeztünk időben hazaérni.

Gödöllő, 2016. október 4.                                             Pintér Zoltán